Spoločnosť sídliaca v Toulouse oznámila, že začala rokovania so
sociálnymi partnermi, pričom dohodu plánuje dosiahnuť do jesene. Ako
uviedla agentúra DPA, približne dve tretiny z plánovaného počtu zruší
Airbus v Nemecku a vo Francúzsku.
V domovskej krajine by malo zaniknúť 5000 miest a v Nemecku 5100. Okrem
týchto miest však v Nemecku ruší Airbus aj 900 pozícií v rámci divízie
Premium AEROTEC, na čom sa už vedenie s odbormi dohodlo. V Nemecku tak v
dôsledku krízy spôsobenej novým koronavírusom zruší Airbus celkovo 6000
pracovných pozícií. Okrem toho firma plánuje zoškrtať zhruba 1700
pracovných miest v Británii a 900 v Španielsku. Zostávajúcich 1300 miest
zredukuje spoločnosť v ďalších krajinách sveta.
„Airbus čelí najväčšej kríze, akú kedy toto odvetvie zaznamenalo," uviedol
v oznámení šéf Airbusu Guillaume Faury. Podľa spoločnosti sa letecká
doprava do roku 2023 na úroveň spred nástupu pandémie nedostane a je
možné, že k tomu dôjde až v roku 2025, takže Airbus musí prijať ďalšie
opatrenia, aby dôsledky krízy zvládol.
Redukciu pracovných miest, s ktorou chce začať na jeseň, plánuje
spoločnosť dokončiť najneskôr v lete budúceho roka, uviedla agentúra AP.
Oznámených 15.000 pozícií predstavuje viac než 10 % z celkového počtu
135.000 zamestnancov Airbusu. Väčšinu miest chce firma zrušiť formou
dobrovoľného odchodu a odchodu do dôchodku, nemôže však vylúčiť ani
prepúšťanie.
Už skôr vedenie Airbusu informovalo, že v dôsledku pandémie zníži v
najbližších dvoch rokoch produkciu a dodávky oproti pôvodným plánom o 40
%. S návratom k pôvodnému rozsahu produkcie a dodávok počíta Airbus až
ku koncu roka 2021.
Výrobca lietadiel nie je jediný, ktorý pocítil vplyv pandémie na letecký
sektor. Ako včera informovala agentúra AFP, aerolínie Air France zrušia
do konca roka 2022 zhruba 7500 pracovných pozícií. Miesta plánuje rušiť
aj regionálna letecká spoločnosť Air France Hop. Tá predpokladá, že
počet zamestnancov zníži približne o 1000.
V prípade Airbusu sa však francúzske ministerstvo hospodárstva domnieva,
že oznámený počet rušených pozícií je príliš vysoký a firma by to mala
prehodnotiť. V tejto súvislosti ministerstvo poukázalo na záchranný
balík francúzskej vlády pre letecký priemysel v hodnote 15 miliárd eur.
Očakáva, že Airbus pomoc využije na to, aby rozsah redukcie pracovných
miest obmedzil. Najmä počet ľudí, ktorí z firmy budú musieť odísť
nedobrovoľne, by mal byť čo najmenší, uviedlo ministerstvo.